Konferencija o nedostatku veština u železnici preporučuje „ Rail Erasmus – Erazmus železnice“ i nove programe obrazovanja za osnaživanje mladih Evropljana u železničkom sektoru

Osnaživanje mladih ljudi da pristupe „Erazmus železnicama“ u drugim evropskim zemljama i organizovanje namenskih nacionalnih železničkih nastavnih planova i programa širom Evrope, neke su od mnogih preporuka koje je projekat Alijanse za obuku veština za budući evropski železnički sistem (STAFFER- Skill Training Alliance For the Future European Rail System (STAFFER) naveo u svom značajnom izveštaju o priprema za buduće potrebe železnice za kadrovima uz istovremeno okončanje manjka železničkih veština. U okviru ovog projekta učestvovali su Infrastruktura Železnice Srbije (IŽS) i Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu (SF).

1729781429636

Nakon četiri godine intenzivne i plodne saradnje, STAFFER je tokom svoje završne konferencije u Briselu izneo svoje nalaze, uključujući dugoročnu strategiju i akcioni plan i donosiocima odluka preporuke za politike stvaranja budućih inženjera za železnički saobraćaj i transport. Nacrt za veštine železničkog sektora (Rail Sector’s Blueprint for Skills) koji finansira ERASMUS+ program Evropske unije, a predvodi Univerzitet u Đenovi, okupio je 31 partnera i 17 pridruženih partnera iz akademske zajednice,  železničkih preduzeća, upravljača infrastrukture i dobavljača kako bi se okončao nedostatak veština u železnici.

Kreiranje i finansiranje „Železničkog Erazmusa“ kako bi se studentima koji pohađaju studije u vezi sa železnicom, stažiranje ili stažiranje u kompanijama, dalo iskustvo koje će razviti i kao zaposleni i kao studenti, jedan je od vodećih predloga.

Ova mera ima potencijal, ako bude uspešna, da deluje kao vodeći svetski model za rešavanje nedostatka veština i da mladim ljudima pruži najbolju moguću šansu da rastu i uspeju u svom profesionalnom životu. Kako se mnoge industrije i edukativne institucije susreću sa poteškoćama u obrazovanju mladih tehničkim i “mekim” veštinama potrebnim za uspeh na poslu, izveštaj preporučuje da kompanije primenjuju „princip kontinuiranog učenja 70-20-10“ (70% učenja na poslu, 20 % učenje od drugih, 10% obuka).

Ove preporuke naglašavaju potrebu povezivanja mladih ljudi sa mogućnostima obuke na radnom mestu u različitim sredinama širom Evrope, gde bi njihovo mesto obrazovanja ili zaposlenja moglo da bude deo formalizovane mreže transfera veština širom evropskog železničkog sektora i izvor prenosa obrazovanja na druge učesnike programa.

Namenski nacionalni železnički nastavni planovi i programi na univerzitetima i višim ili srednjim tehničkim školama, bi pomogli u stvaranju novih institucija koje pružaju kurseve i diplome u oblasti železnice – takođe su istaknuti kao vitalni za obezbeđivanje budućih zaposlenih u sektoru.

Ovi programi bi bili namenjeni onima koji traže posao koji su tek završili srednje ili visoko obrazovanje, kao i drugim pojedincima koji bi želeli da promene posao ili da se prebace  u železnički sektor. Ovi programi, koji se sprovode zajedno sa zainteresovanim stranama u železničkom sektoru, mogli bi da se finansiraju kroz ERASMUS+ ili Evropski socijalni fond ili posebno namenjene nacionalne programe u tu svrhu.

Preporuke takođe navode izazovnu demografiju železničkog sektora – starenje radne snage (40-45% radnika je starije od 50 godina), sa „zastarelom“ slikom u javnosti koja utiče na to kako sektor zapošljava. U izveštaju se navodi da se ovaj sektor doživljava kao „staromodan i u kome dominiraju muškarci“, što bi „moglo da odvrati potencijalne zaposlene da izaberu karijeru u železničkom sektoru“.

Izveštaj dalje savetuje kompanijama da kreiraju politike i inicijative (kao što je Mentorski program STAFFER) koje olakšavaju integraciju žena, imigranata i drugih nedovoljno zastupljenih grupa u železničku radnu snagu kako bi se podstakla raznolikost i povećao broj zaposlenih žena (trenutno samo oko 20%).

Na završnoj konferenciji, STAFFER partneri pozvali su kreatore politika, pružaoce obrazovanja, železnička preduzeća i dobavljače da brzo počnu da primenjuju promene navedene u nacrtu preporuka o politici, koje su dostupne ovde.

Citati koji se pripisuju STAFFER koordinatoru i redovnom profesoru transportnog inženjerstva na Univerzitetu u Đenovi Angeli Di Febbraro

Danas, poslednja konferencija STAFFER-a je istakla značajan doprinos našeg projekta u rešavanju izazova veština i radne snage u evropskom železničkom sektoru. Nadam se da će se strategija i preporuke STAFFER projekta za rad u železnici, a na osnovu odgovarajućeg finansiranja, implementirati kroz koordinisane napore EU, nacionalnih vlada i železničkog sektora.

Citati koji se mogu pripisati izvršnom direktoru CER-a Albertu Macoli

Ovo preko potrebno partnerstvo je bilo ključno za rešavanje pitanja kritičnog nedostatka veština u železničkom sektoru, koji se suočava sa starenjem radne snage i rastućim zahtevima za veštinama usled digitalne transformacije. Digitalizacija i digitalni alati nude velike mogućnosti, kao što su poboljšana efikasnost i bezbednost kroz naprednu analitiku podataka, automatizaciju i pametnu infrastrukturu. Međutim, potrebne su nove veštine, usavršavanje i prekvalifikacija da bi se sektor održao konkurentnim i obezbedio kvalitetne poslove. STAFFER projekt nam pokazuje put”.

 Finalni izveštaj STAFFER projekta možete preuzeti ovde