Dana 14.08.2024 godine, navršilo se 18 godina od puštanja u rad železničkog informacionog sistema “ŽIIS”. “ ŽIIS” je postao punoletan !
Shodno preporuci i stručnom mišljenju Ekspertskog tima, predvođenog Dekanima Saobraćajnog fakulteta (Prof.dr. Milan Marković) i Elektrotehničkog fakulteta (Prof.dr.Bora Lazić) – Univerziteta u Beogradu, Naredbom generalnog direktora JP „Železnice Srbije“ broj 300/2006-1542 od 14.08.2006 godine, pušten je u rad On – Line “ Ž I I S “ (Železnički integralni informacioni sistem) podsistem – Operativno praćenje i upravljanje saobraćajom vozova ,dinamički grafikon saobraćaja vozova i realizacija reda vožnje.
Informacioni sistem u celosti je osmislio, projektovao, razvio i implementirao Projektni tim za IS i IT, Sektora za informacione sisteme i informatičke tehnologije JP „Železnice Srbije“ u saradnji sa stručnjacima iz Sektora za Saobraćajne poslove. Aplikativni softver je urađen u klasičnoj klijent – server arhitekturi, projektovan za On – Line rad, sa centralnom bazom podaka.
Programski paket kao osnovu koristi Model podataka i Model funkcija, kao i softverski alat za grafičku interpretaciju prostorno – vremenskih podataka o kretanju vozova “ ŽELMET“, autora Ranka Vukobrat, dipl.sob.inž ( Odlukom Komisije za pronalske i tehnička unapređenja JP „Železnice Srbije“ broj 5442/04-59 od 20.07.2004 godine priznat kao Tehničko unapređenje ).

Intranet mreža JP Železnice Srbije na dan 14.08.2006 godine
Baza podataka je kreirana u SQL – Serveru , kao sastavni deo integralne Baze podataka za praćenje saobraćaja JP Železnica Srbije “ Ž I I S “. Korisnički interfejs je organizovan u četiri kompleksne i funkcionalne celine i to : 1) Programski paket za rad Otpravnika vozova 2) Programski paket za rad Saobraćajnog dispečera 3) Programski paket za rad TK – dispečera i 4) Programski paket namenjen Menadžmentu.
Izvršena je obuka svih korisnika, koji neposredno učestvuju u radu ili koriste usluge informacionog sistema ( TK dispečeri, Saobraćajni dispečeri, Otpravnici vozova , Ovlašćeni stanični radnici ).
Informacioni podsistem se zasniva na kontinuiranom i neprekidnom prikupljanju i obradi podataka ( 24 časa , 365 dana u godini) o nastanku voza ,sastavu voza , kretanju voza, grafičkom prikazu hoda vozova (stvarni – dinamički grafikon saobraćaja vozova ), simulaciji daljeg kretanja vozova, promeni statusa voza , telegramima i dispečerskim naređenjima vezanim za odnosni voz, završetku vožnje voza (rasformiranju voza), kao i uvidu u arhivske podatke .
Informacioni sistem u svakom trenutku obezbedjuje informacije o trenutnoj lokaciji i statusu svih vozova na svim delovima pruge koji su obuhvaćeni informacionim sistemom. Voz po formiranju i kreiranju trase postaje vidljiv svim službenim mestima koja se nalaze na putu vožnje. Pri svakoj promeni podatka o kretanju voza vrsi se korekcija trase voza na kompletnoj relaciji, kao i prognoza odstupanja od planiranog reda vožnje. Informacioni podsistem radi u realnom vremenu, podaci se prikupljaju na mestu nastanka, a skladište na centralnom serveru.
Podaci su u svakom trenutku raspoloživi ovlašćenim upravnim strukurama (menadžmentu preduzeća), dispečerskim centrima (operativnim odeljenjima), osoblju koje neposredno učestvuje u reglisanju i izvršenju železničkog saobraćaja, kao i korisnicima železničkih usluga ( u formi prilagođenoj njihovim ovlašćenjima i potrebama).
U decembru 2006 godine, autorski tim JP Železnice Srbije, za Projekat ŽIIS, je od JISA – Jedinstveni informatički savez Srbije, dobio Glavnu nagradu (Diskobolos 2006) za dostignuća u oblasti informatičkih tehnologija u 2006 godini.

20.12.2006 godine, Hotel Interkontinental – svečana dodela nagrada DISKOBOLOS 2006
Informacionim sistemom, u ovom trenutku, pokrivena je gotovo kompletna železnička mreža „Infrastruktura železnice Srbije“ a.d.
Za potrebe Informacionog sistema instalirana je i konfigurisana odgovarajuća računarska i komunikaciona oprema (povezana u Jedinstvenu intranet mrežu „Infrastrukture železnice Srbije“) na preko 150 lokacija (kancelarije otpravnika vozova, Šefova stanica, Dispečerski centri ( uključujući centre Telekomande: Beograd Ranžirna, Požega , Niš (sa Odelenjem Lapovo).
Struktura I format podataka IS “ŽIIS” u potpunosti je kompatibilan sa RNE TSI TAF standardima, a po strukturi i formatu podataka u potpunosti zadovoljava kriterijume za razmenu podataka sa bilo kojom članicom RNE, kao i priključenje i razmenu podataka sa IT Programskim rešenjima RNE (PCS,CIP,CIS,TIS, …).
Potrebno je posebno naglasiti da je delegirani tim IŽS za saradnju, priključenje i korišćenje modula IT RNE u periodu 2020-2022 godina uradio sledeće:
- Harmonizacija i usklađivanje strukture i formata podataka postojećih baza podataka IŽS sa TAF/TAP TSI standardima, kao i modeliranje i kreiranje novih baza podataka (Registar elemenata železničke infrastrukture) po TAF/TAP TSI standardima , neophodnim za uključenje i pristup IT modulima RNE,
- Kreirao softverske alate (module i protokole) za pristup i razmenu podataka sa IT sektorom RNE,
- Izvršio povezivanje i automatizovao procedure za razmenu podataka sa RNE-TIS web aplikacijom
Zahvaljujući napred navedenim aktivnostima, praktično u Septembru mesecu 2021 godine, IŽS je bila u potpunosti spremna za uključenje i razmenu podataka sa RNE-TIS web aplikacijom (na slici ispod prikaz rezultata jednog od testnih vozova IŽS u RNE-TIS web aplikaciji). Preostalo je samo da se potpiše ugovor izmedju RNE I IŽS. Do današnjeg dana taj Ugovor nije potpisan , a sve aktivnosti i saradnja sa RNE-IT centrom u Beču su od 2023 godine suspendovane.
Autoru ovog teksta (u to vreme Vođi tima za saradnju, priključenje i korišćenje modula IT RNE), nikada neće biti jasno zašto je IŽS tako olako propustila istorijsku šansu za priključenje i korišćenje modula RNE-IT, a uz to diskvalifikovala ogromni trud,rad i autoritet tima za saradnju, priključenje i korišćenje modula RNE-IT.

Prikaz kretanja voza IŽS u testnoj web aplikaciji RNE-TIS