U organizaciji Poslovnog udruženje Srbijatransport Beograd, Poslovodnog odbora železničkih prevoznika, Društva diplomiranih inženjera železničkog saobraćaja (DIŽS) i Udruženje saobraćajnih inženjera Srbije (USIS), dana 21. marta 2024. godine u prostorijama Poslovnog udruženje Srbijatransport Beograd, Poenkareova 16. održana je prezentacija Programskog paketa „E_RailOper„ – Planiranje, Projektovanje i Izvršenje Reda vožnje vozova sa aspekta Železničkih prevoznika, autora Projektnog i Programskog rešenja Ranka Vukobrata, dipl.inž.saobr.
Prisutne učesnike Okruglog stola – Prezentacije, u ime Organizatora, su pozdravili :
♦ Goran Aleksić, dipl.inž.saobr. – Generalni direktor Srbijatransporta,
♦ Prof.dr Zoran Bundalo dipl.inž.saobr. – Predsednik Poslovodnog odbora železničkih prevoznika,
♦ Prof.dr Branislav Bošković, dipl.inž.saobr. – Predsednik Društva diplomiranih inženjera železničkog saobraćaja
Okruglom stolu – Prezentaciji su prisustvovali: Nena Tomović PhD, Direktor „MC Transport Design and Simulation d.o.o „ , Ugledni projektanti Saobraćajnog instituta CIP , Predstavnici Železničkih prevoznika : GNL, RTL, PIMK, DESPOTIJA, TNT, predstavnici Preduzeća za usluge Špedicije i trgovinu MILŠPED DOO BEOGRAD

Nakon pozdravnih govora, reč je dobio moderator prezentacije, autor Programskog paketa, Ranko Vukobrat, član Upravnog odbora Društva diplomiranih inženjera železničkog saobraćaja (DIŽS).
U uvodnom delu izlaganja moderator prezentacije i autor Programskog paketa Ranko Vukobrat se osvrnuo na postojeću situaciju i posebno naglasio činjenicu da su Restruktuiranjem železničkokog sektora i posledičnim Zakonskim rešenjima Vlade Republike Srbije (Zakon o Železnici, Zakon o bezbednosti železničkog saobraćaja, Zakon o interoperabilnosti železničkog sistema ..), poslovi koji se odnose na delatnost Planiranja, Projektovanja i Izvršenja Reda vožnje u najvećoj meri preneti na železničke Prevoznike ( Operatere). Poseban problem za železničke prevoznike predstavlja činjenica da je Uputstvo – 52 stavljeno van snage, bez jasne vizije ko će preuzeti obavezu definisanja i propisivanja normativa i podataka koji su bili definisani Uputstvom – 52 (Odredbe koje se odnose na sastavljanje vozova, uvrštavanje više vučnih lokomotiva u vozove, Granična vučena masa ,….), a ne odnose se na tehničke karakteristike vučnih i vučenih vozila.
Vukobrat se u svom izlaganju, kratko, osvrnuo i na to kako stepen digitalizacije i primena informacionih tehnologija u železničkom sektoru u Srbiji utiče na priključenje i razmenu podataka sa savremenim IT Programskim rešenjima RNE (PCS,CIP,CIS,TIS, …) i konstatovao da je taj stepen, kao i svest o njegovom značaju, na poražavajuće niskom nivou i da to u velikoj meri utiče na odliv robnih tokova na druge pravce, u prvom redu Koridor 7 (Rumunija i Bugarska).
U nastavku izlaganja Vukobrat je ukratko elaborirao Algoritam Planiranje, Projektovanje i Izvršenje Reda vožnje vozova u tradicionalnoj (manuelnoj) tehnologiji.

Imajući u vidu postojeći stepen digitalizacije normativa, podataka i poslova koji se odnose na delatnost Planiranja, Projektovanja i Izvršenja Reda vožnje, nužno se nametnula potreba za projektovanjem i kreiranjem Entity-Relationship (ER) modela Digitalne relacione Baze podataka tehničkih normativa i podataka neophodnih za izradu i izvršenje Reda vožnje ( Up-52, Pravilnik o kočnicama i kočenju vozova ,Izjave o mreži IŽS …), tehničkih normativa i podataka o vučnim vozilima ( Registar vučnih vozila, IV-Dijagram – Tablica oterećenja vučnih vozila … ), kao i izradu odgovarajućih Aplikativnih softvera.
Odgovor na većinu prethodno pomenutih pitanja, upravo daje Programski paket E_RailOper. Autor Projektnog i Programskog rešenja je na konkretnim primerima demonstrirao:
1) Softverski alat za kreiranje i pretragu Digitalne baza podataka Tehničkih normativa i podataka za izradu i izvršenje Reda vožnje, 2) Softverske alate – Kalkulatore za : Utvrđivanje GrVM (Granična vučena masa voza), Proračun RVM (Planirana masa voza) za propisanu „kritičnu“ brzinu Lokomotive(Serija Lok, Mer.otpor), Utvrđivanje maksimalne brzine voza – Vmax , za definisanu SKM (Vr.kočenja, Zput, Mv,Lv,SKM, Pad%) , Proračun i utvrđivanje Procenta kočenja – p% za definisane parametre ( Vr.kočenja, Zput, Mv, Lv, Vmax, Pad% ) , Modul za automatsko kreiranja i validaciju parametara trase voza na osnovu zahtevanih ulaznih podataka, 3) Simulaciju upotrebe različitih Vučnih lokomotiva, upotrebu Dodatne lokomotive, promenu parametara Mase i Dužine voza, Vrste kočenja, …. , 4) Modul za automatski obracun Naknada za pristup železničkoj infrastrukturi, 5) Modul za proračun kvantitativnih i kvalitativnih pokazatelja Planiranog Reda vožnje, 6) Modul za automatski obracun Naknada za troškove korišćenja el.energije,…, u uslovima primene i korišćenja programskog paketa E_RailOper.

Osnovne funkcionalne celine programskog paketa E_RailOper
1) Digitalni Registar ( Baza podataka ) Tehničkih normativa i podataka neophodnih za izradu i izvršenje Reda vožnje (Uputsvo 52, Pravilnik o kočnicama i kočenju vozova, Izjava o mreži …)
2) Aplikativni softvera za kreiranje ažuriranje i validaciju parametara Trasa vozova u Redu vožnje, Izbor Vučne Lokomotive, Proračun RVM (Planirana masa voza), Proračun maksimalne brzine voza – Vmax, Utvrđvianje merodavnog procenta kočenja – p%, Proračun voznih vremena – Tcv / Tv, Obracun Naknada za pristup železničkoj infrastrukturi …
3) Aplikativni softvera za evidentiranje podataka o IZVRŠENJU REDA VOŽNJE – ELEKTRONSKI PUTNI LIST, Kvantitativni pokazatelji rada po Vozovima i Lokomomotivama ( U zavisnosti od tehničko-tehnološke i organizacione opremljenosti Prevoznika moguća su sledeće opcije : Opcija – 1: Evidentiranje i obrada podataka iz ručno kreiranog Putnog Lista, Opcija – 2: Evidentiranje podataka na mestu nastanka u realnom vremenu, Opcija – 3: Evidentiranje podataka na osnovu GPS podataka kretanja Vučne lokomotive konkretnog voza)
Zbog obimnosti problematike i ograničenog vremena, ovom prilikom, prezentovana su samo prva dva modula: Digitalni Registar Tehničkih normativa i podataka i Aplikativni softvera za kreiranje ažuriranje i validaciju parametara Trasa vozova u Redu vožnje).
Treći Modul : Aplikativni softvera za evidentiranje podataka o IZVRŠENJU REDA VOŽNJE – ELEKTRONSKI PUTNI LIST će biti predmet nekog sledećeg okruglog stola – prezentacije.
Programski paket E_RailOper je realizovan kroz sledeće Programske module :
⇒ Digitalna baza podataka Tehničkih normativa i podataka za izradu i izvršenje Reda vožnje ( Up -52, Izjava o mreži IŽS…),
⇒ Softverski alat za pretragu Digitalne baza podataka Tehničkih normativa i podataka za izradu i izvršenje Reda vožnje ( Up-52, Izjave o mreži IŽS …) ,

⇒ Softverski alat-Kalkulator za Utvrđivanje GrVM (Granična vučena masa voza), Proračun RVM (Planirana masa voza) za definisane parametre (Serija lok.,Mer.otpor)
⇒ Softverski alat-Kalkulator za Proračun RVM za definisanu Vmax (Serija lok.,Mer.otpor,Vmax)
⇒ Softverski alat-Kalkulator za utvrđivanje Procenta kočenja – p% za definisane parametre ( Vr.kočenja, Zput, Mv, Lv, Vmax, Pad% )
⇒ Softverski alat-Kalkulator za utvrđivanje Vmax za definisanu SKM (Vr.kočenja,Zput,Mv,Lv,SKM, Pad%)
⇒ Modul za automatsko kreiranja i validaciju parametara trase voza na osnovu zahtevanih ulaznih podataka, kao i simulaciju upotrebe različitih Vučnih lokomotiva, upotrebu Dodatne lokomotive, promenu parametara Mase i Dužine voza, Vrste kočenja, …. ,

⇒ Modul za automatsko utvrđivanje GrVM (Granična vučena masa voza), Proračun RVM (Planirana masa voza), Proračun maksimalne brzine voza – Vmax, Utvrđivanje merodavnog procenta kočenja – p%, Proračun voznih vremena – Tcv / Tv, za definisane parametre Trase voza.


⇒ Modul za automatski obracun Naknada za pristup železničkoj infrastrukturi, za definisanu Trasu voza


⇒ Modul za proračun kvantitativnih i kvalitativnih pokazatelja Planiranog Reda vožnje (Vozni kilometri, Netotonski kilometri, Brutotonski kilometri po: Vozovima, Lokomotivama i Vrsti vuce)


Benefiti upotrebe i korišćenja programskog paketa E_RailOper
Programski paket E_RailOper, uz Digitalnu bazu podataka i veliki broj uslužnih softverskih alata, obezbeđuje železničkom prevozniku (operateru ), praktično trenutni uvid u parametre i normative (Izjava o mreži, Uputsvo 52, Pravilnik o kočnicama i kočenju vozova), kao i mogućnost brzog i jednostavnog kreiranja i validacije parametara željene (moguće) Trase voza , bez korišćenja i upotrebe papirne dokumentacije, u vremenu ne dužem od 10-15 minuta . Aplikativni softver pruža neograničene mogućnosti simulacije kako različitih putanja , tako i različitih ulaznih parametara Trase voza. Ovako kreirana baza podataka predstavlja dobru osnovu, kako za procenu troškova trasa vozova, tako i osnovu za planiranje Turnusa Lokomotiva, Lokomotivskog i Vozopratnog osoblja.
Baza podataka kreirana na ovaj način u potpunosti je kompatibilna sa RNE TSI TAF standardima, a po strukturi i formatu podataka u potpunosti zadovoljava kriterijume za razmenu podataka sa bilo kojom članicom RNE, kao i priključenje i razmenu podataka sa IT Programskim rešenjima RNE (PCS,CIP,CIS,TIS,…).