Generalni direktorat za mobilnost i transport EU – 24.septembar 2024. 

Objavljena studija Evropske komisije o efektima otvaranja evropskog železničkog tržišta

Evropska komisija je 24. septembra 2024 objavila studiju pod nazivom „Studija o uslugama prevoza putnika i robe železnicom“ (Study on passenger and freight rail transport services) koja je imala za cilj da istraži efekte otvaranja železničkog tržišta i postizanja konkurencije na njemu. Studija ističe prednosti konkurencije za korisnike železničkih usluga i u putničkom i u teretnom saobraćaju, jer je pokazala da povećana konkurencija na železničkom tržištu EU rezultirala značajnim smanjenjem cena karata za putnike i smanjenjem troškova kod prevoza robe železnicom.

Povećanje efikasnosti je evidentno u svim segmentima – kod prevoza putničkim vozovima u otvorenom (tržišnom) pristupu, kod prevoza putnika u sistemu obaveze javnih usluga (PSO) i u teretnom saobraćaju. Spominju se i sledeći primeri. Na tržištu prevoza puitnika u otvorenom pristupu, Italija je zabeležila smanjenje cena za 31%, dok je Austrija zabeležila povećanje frekvencije vozova od 41%, što ilustruje kako konkurencija poboljšava i pristupačnost i kvalitet usluge. Ova poboljšanja efikasnosti pružaju prednosti kao što su niže cene karata, povećana frekvencija, veći komfor i uštede javnih davanja, odnosno troškova. Na tržištu PSO, gde države članice daju kompenzaciju železničkim kompanijama za pružanje osnovnih, ali komercijalno neodrživih usluga, konkurentni tenderi, kao npr u Francuskoj, doveli su do povećanja frekvencije vozova čak do 110% na određenim linijama, zajedno sa uvođenjem novih voznih sredstava. Na tržištu transporta robe, konkurencija operatora je dovela do smanjenja cena i operativnih troškova, uz blagi porast tražnje, posebno u intermodalnom transportu, što pokazuje stabilan rast udela železnice npr. u Nemačkoj.

Foto za prilog Vesti iz EU 9 16

Iako je otvaranje tržišta u prevozu putnika relativno nedavno nastupilo, puni efekti se tek očekuju, smatra se da će nastavak implementacije IV železničkog paketa i pratećih mera biti ključni za ostvarenje punih potencijala otvaranja tržišta.

Ključne oblasti za poboljšanje tržišta železničkih usluga uključuju unapređenje infrastrukture, sistema prodaje karata i jednak pristup tržištu. U pogledu infrastrukture, od suštinskog je značaja unapređenje interoperabilnosti, digitalizacije i razvoj fleksibilnih, koordinisanih redova vožnje, uz efikasno upravljanje saobraćajem na mreži, ali na nivou Evrope. Što se tiče prodaje karata, obezbeđivanje poštenog pristupa platformama za karte za sve operatore, kao i dostupnost ponuda karata nezavisnim prodavcima karata, promovisalo bi transparentnost i konkurenciju. Pored toga, mora se obezbediti jednak pristup infrastrukturi, raspoloživost voznog parka i njegovog finansiranja,a takođe i u uslužnim objektima kako bi se omogućilo svim operatorima da se takmiče u jednakim uslovima.

Rešavanje ovih izazova je ključno za dobijanje efekata od postizanja konkurencije i njenih potencijala koji će biti od koristi korisnicima prevoza – industriji i putnicima. Komisija je stoga predstavila predlog koji se odnosi na upravljanje kapacitetima železničke infrastrukture poboljšati efikasnost u korišćenju železničke mreže. U isto vreme, EU ulaže velika sredstva u svoju železničku infrastrukturu preko Instrumenta za povezivanje Evrope (CEF). U okviru najnovijih CEF transportnih poziva za podnošenje predloga (2023), u julu 2024. Evropska Komisija je odabrala 134 transportna infrastrukturna projekta u iznosu od preko 7 milijardi evra. Oko 81% ovih investicionih sredstava se odnosi na železničke projekte (preko 5,7 milijardi evra). Kada transevropska transportna mreža (TEN-T) bude završena, značajno će se skratiti vreme putovanja železnicom. Na primer, 2030. putnici će moći da putuju između Kopenhagena i Hamburga za  2h 30min, umesto u 4h i 20min koliko je potrebno danas.

Ove efekte u EU pripisuju usvojenim zakonodavnim paketima između 2001. i 2016. godine (IV paketa) sa prvenstvenim ciljem da se otvore domaća i prekogranična tržišta transporta robe i putnika. Istovremeno to je bio veliki korak ka stvaranju integrisanog evropskog železničkog područja i istinskog unutrašnjeg železničkog tržišta EU.

Studija je obima 60 strana i sa Prilogom od 206 strana sa brojnim podacima i komentarima. Link Evropske komisije sa kojeg može da se preuzme studija:  https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/rail-market-opening-competition-leads-lower-ticket-prices-eu-study-finds-2024-09-23_en