Zajednička koordinaciona grupa stručnjaka – Unapređivanje saradnje i koordinacije

Zajednička koordinaciona grupa stručnjaka (na engleskom: The Joint Coordinating Group of Experts – JCGE) je privremena radna grupa, osnovana zajednički od strane Sekretarijata OTIF i Evropske Komisije 2019. godine. Cilj radne grupe JCGE je da pomogne i osigura da razvoj OTIF propisa o međunarodnom železničkom prevozu opasne robe (Pravilnik RID) i propisa o interoperabilnosti i bezbednosti železnica i na nivou OTIF, kao i na nivou EU, budu međusobno usklađeni, a kako bi se izbegli mogući konflikti u tehničkim zahtevima za stanje vozila i organizaciji saobraćaja, kada je reč o prevozu opasne robe železnicom. Radna grupa JCGE u svom radu okuplja stručnjake iz država članica OTIF, kao i relevantne predstavnike industrijskih sektora. Radna grupa JCGE izveštava o svom radu OTIF Komisiju stručnjaka RID, Komisiju stručnjaka za tehnička pitanja (the Committee of Technical Experts – CTE), Komisiju za transport opasnih materija Evropske Komisije i Komisiju za interoperabilnost i bezbednost železnice Evropske Komisije (the Railway Interoperability and Safety Committee – RISC).

DNE scaled

Dragan Nešić, dipl.inž.saobr.
Zaposlen u OTIF

Na svom šestom sastanku, održanog septembra 2023. godine, radna grupa JCGE je postigla saglasnost o svom najvažnijem zadatku – premeštanju tehničkih zahteva za vozila propisanih u Pravilniku RID na Tehničke specifikacije interoperabilnosti (TSI) i Jedinstvene tehničke propise (UTP).

Koji su to tehnički zahtevi za vozila razmatrani?

Tehnički zahtevi za vagone koji su trenutno propisani u Pravilniku RID uključuju apsorbciju sila pod maksimalnim dozvoljenim tovarom za vagone cisterne, minimalno rastojanje između odbojnika i suda cisterne, minimalnu apsorbcija energije u slučaju sudara ili nesreće, i mere radi izbegavanja naskoka odbojnika ili radi ograničavanja štete prilikom naskoka odbojnika. Premeštanje tehničkih zahteva za vozila propisanih u Pravilniku RID u UTP i TSI dolazi u pravom trenutku, s obzirom da se razvoj specifikacija i buduća implementacija digitalnog automatskog spajanja vagona (Digital Automatic Coupling – DAC) i njegov uticaj na prevoz opasnih materija predmet razgovora i na nivou OTIF i na nivou EU.

Koje su prednosti za železnički sektor?

Premeštanje tehničkih zahteva za vozila na TSI/UTP olakšaće rad telima za ocenu usaglašenosti TSI/UTP propisa kako bi mogli da ocenjuju i usaglašenost postojećih zahteva iz Pravilnika RID. Na taj način biće izbegnut i rizik dupliranja postupka ocene ili moguće nesaglasnosti u procesu ocenjivanja. Takođe, ovim će biti jasno utvrđeni koji su to tehnički zahtevi za vozila koji će biti ocenjivani.

Pored toga, premeštanje tehničkih zahteva iz Pravilnika RID olakšaće i budući proces izmena TSI za vagone (TSI WAG) i lokomotive i putnička kola (TSI LOC&PAS), a nakon implementacije digitalnog automatskog spajanja vagona (DAC), odnosno u slučaju dodavanja i drugih zahteva vezanih za bezbednost. Podjednako je važno i to da će ovako inovirana oba TSI omogućiti njihovu buduću upotrebu i na vagone predviđene za prevoz opasne robe na ekvivalentnom ili višom bezbednosnom nivou.

Postojeće prednosti ogledaće se i u vezi sa označavanjem vozila, gde će označavanje cisterni (oznakama TC i TE) biti dopunjeno novim označavanjem opreme za vagone (WE), koje će ukazivati na potrebne zaštitne mere na vozilu i biti određene u odnosu na vrstu opasne robe koja se prevozi.

Predlozi izmena tehničkih zahteva za vozila

Glavni elementi predloženih izmena tehničkih zahteva, a koji se odnose na Pravilnik RID:

Uvođenje ciljeva visokog bezbednosnog nivoa, koji se odnose na odredbe za vozila u poglavlju 7.1, kao i brisanje odredbi koje će u budućnosti biti uređene u UTP/TSI za vagone.
Uvođenje novog pojma „telo za ocenu usaglašenosti“ i nove skraćenice „UTP WAG“, kao i referenci ka terminima u upotrebi u zakonodavstvu Evropske Unije.
Dodavanje nove kolone u Tabeli A u poglavlju 3.2 i propisivanje posebnih odredbi za opremu na vagonima (WE), poštujući pri tome UN nomenklaturu (podelu opasnih materija)
Uvodenje prelaznih mera kako bi se obezbedila jednoobrazna primena označavanja cisterni (TC i TE) i opreme za vagone (WE).

3 B RID

Glavni elementi predloženih izmena tehničkih zahteva, a koji se odnose na UTP/TSI za vagone:

Uvođenje novog člana u osnovni tekst pod nazivom: Specifični tehnički zahtevi za vagone u delokrugu poglavlja 7.1 Pravilnika RID.
Uvođenje novog Priloga I – Specifični tehnički zahtevi za vagone predviđene za prevoz opasne robe, koji će ustanoviti detaljne tehničke zahteve za vozila koji treba da ispune ciljeve visokog bezbednosnog nivoa navedenih u Pravilniku RID.
Posebno za TSI za vagone, uvođenje usaglašenosti sa nephodnom opremom za vagone (WE) iz Pravilnika RID, kao novog parametra u Evropski registar ovlašćenih tipova vozila (ERATV).

U skladu sa svojom ulogom definisanom u svom Pravilniku o radu, JCGE je predala svoj predlog za izmenom tehničkih zahteva, koji je potpisao predsedavajući, sledećim komisijama:

OTIF Komisiji stručnjaka RID (RID)
Komisiji stručnjaka za tehnička pitanja (CTE)
Komisiji za transport opasnih materija Evropske Komisije (TDG)
Komisiji za interoperabilnost i bezbednost železnice Evropske Komisije (RISC).

Sledeći koraci

Svaka od gore navedenih Komisija treba da razmotri predlog JCGE i usvajanje predloženih izmena koje su u njihovom delokrugu rada. Vremenski okviri će zavisiti od programa rada svake od Komisija. Ovo znači da se očekuje završetak svih potrebnih procedura oko usvajanja neophodnih odredaba i njihovo stupanje na snagu u januaru 2027.