Već godinu dana radim u firmi SSB Infrastructure Austria koja je deo ERG International Group. ERG se bavi izgradnjom velikih infrastrukturnih sistema kao što su brane, autoputevi, aerodromi i trenutno gradi prugu za velike brzine Ankara – Izmir.
Izgradnje ove pruge započeta je 2013. godine, ali je zbog velike inflacije i činjenice da je ugovor bio u turskim lirama, prekinuta 2018. godine. Nakon ponovljenog tendera i dugih pregovora, ERG JV je 2020. godine potpisao ugovor uz obezbeđenje finansiranja preko Eksportne agencije Velike Britanije (UKEF), po modelu EPC+F (Engineering, Procurement, and Construction (EPC) contract with Financing (F) .
U zemljama u razvoju projekti se razvijaju putem EPC+F kako bi se ubrzao razvoj kritičnih infrastrukturnih projekata potrebnih za poboljšanje povezanosti i trgovine. U tipičnim EPC+F projektima predlagač (dobavljač ili EPC firma) podnosi „finansijski pristup zajedno sa tehničkim predlogom suverenom kupcu, čime se obezbeđuje holističko rešenje za implementaciju projekta.
FIDIC ugovorni model projekta je predstavljen u pojednostavljenoj verziji na slici ispod:

Sredstva potrebna za izgradnju celokupne pruge Ankara-Izmir su 2.78 milijardi evra. Od tog iznosa, oko 400 miliona evra je iznosio komercijalni kredit dok je 2,4 milijarde evra pokrio UKEF. Ukupni eksportni sadržaj iznosi oko 85% od ukupnog iznosa finansiranja.
Kada se završi izgradnja pruge za velike brzine Ankara-Izmir, pruga će biti puštena u rad u fazama i sa svim relevantnim komponentama i infrastrukturom. Generalni direktorat za infrastrukturu i investicije (AYGM) će je preneti na TCDD (Operatora), koji je pridruženi državni subjekt Ministarstva za transport i infrastrukturu (MTI).

Izgradnja ove pruge je ključni nacionalni projekat Ministarstva za transport i infrastrukturu vlade Turske. Procenjuje se da će projekat smanjiti vreme putovanja između Ankare i Izmira na tri i po sata, u odnosu na 14 sati, koliko sada traje putovanje vozom, dok putovanje automobilom traje oko devet sati autoputem Ankara-Izmir dužine 587 kilometara.
Trasa pruge je 503 km i na njoj će biti izgrađeno 7 stanica. Stanice i stajališta koje će biti izgrađene u okviru projekta su: Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Salihli, Manisa, Turgutlu i Menemen. Ankara, Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Salihli, Manisa, Turgutlu, Menemen i İzmir su stanice na kojima će vozovi stajati na ovoj trasi.
Iako većim delom prolazi kroz ravnicu, potrebno je izgraditi 15 tunela ukupne dužine 15 km i 39 vijadukata ukupne dužine 16 km. Prema specifikaciji materijala biće potrebno postaviti preko 1.765.000 pragova i 237 skretnica.
U prvoj fazi koristiće se postojeća stanica Afyonkarahisar na konvencionalnoj liniji. Iako će pruga prolaziti kroz teritoriju provincija Eskişehir i Kütahya, u tim provincijama neće biti stanica, a građevinski radovi završiće se na ulazu u stanicu Menemen.

Pruga je projektovana za brzinu 250 km/h. Planirano je da na ovoj pruzi saobraćaj bude mešoviti tj. saobraćaće i teretni i putnički vozovi. Minimalna brzina za teretne vozove je 80 km/h dok je planirana maksimalna brzina 120 km/h. Planirana operativna brzina za putničke vozove je 250 km/h. Zahvaljujući velikom radijusu krivine, brzina za putničke vozove će biti preko 200 km/h u najvećem delu trase.
U okviru projekta postoji 14 glavnih interlocking sistema (IXL). Sistemi automatske zaštite vozova i elektronski sistemi za signalizaciju biće instalirani ETCS Nivo 1 i ETCS Nivo 2 sistemi. ETCS Nivo 2 će se koristi kao glavni sistem dok će ETCS Nivo 1 sistem biti rezervni sistem.
Glavna komunikaciona arhitektura će biti kreirana na IP/MPLS mrežnom sistemu. U okviru projekta biće instaliran CCTV sistem, sistem za rano upozoravanje na zemljotrese, sistemi za detektovanje točkova.
Sistem elektrifikacije biće 25 KV AC, i napajaće se sa 10 trafostanica jačine 2×25 MVA. U tunelima će biti postavljeni tunelska rasveta, sistem ventilacije, detekcija požara i sistemi za gašenje požara.
U OCC centru koji se gradi u Ankari biće uspostavljen CTC centar za signalni sistem i SCADA centar za sistem elektrifikacije.
Izgradnja je podeljena u tri deonice. Izgradnja prve deonice je započeta u februaru 2022. godine, a njena izgradnja po planu treba da traje do aprila 2026. godine kada je predviđeno vreme završetka celokupne izgradnje.
U ovom trenutku je završeno 42% zemljanih radova i oko 16% iskopa tunela od ukupnih količina materijala koje treba iskopati na projektu. Izgradnja inženjerskih objekata je u toku.

Iako sam često u kancelariji projekta, najveće zadovoljstvo mi je kada gledam video o napretku koji je snimljen iz vazduha. Jedan takav video koji prikazuje trenutnu situaciju na gradilištu možete pogledati na linku:
https://www.youtube.com/watch?v=GVmlA4se-zI.
Vaš dopisnik,
Tatjana Mirković, dipl. inž. saobr.